Previous Next

Nie od dziś wiadomo, że na Instagramie można nieźle zarabiać. Zarobki TOP influencerów nie jednego przyprawiają o zawrót głowy. Jednak, coraz większe sumy pieniędzy przeznacza się również na mikroinfluencerów, stawiających na większą interekację z Odbiorcami. Jeżeli chcecie stać się wpływowymi mikroinfluencerami i zarabiać na Instagramie konkretne pieniądze, powinniście zacząć od wykluczenia własnych błędów. Chcąc wypromować swoje konto, można popełnić całą masę błędów, które będą rzutowały na całokształt prowadzonego Instagrama. Jakie są najczęściej popełniane błędy na Instagramie i jak się ich wystrzegać? Oto przydatne wskazówki, które pomogą w skuteczniejszym prowadzeniu konta.

Najczęściej popełniane błędy na Instagramie

1. Brak planu na prowadzenie konta IG

Jeżeli chcecie zacząć zarabiać na prowadzeniu konta, musi mieć ono jakąś wartość. Zakładając konto warto zaplanować, jaki będzie jego konkretny przekaz. Najlepiej zrobić to jak najszybciej i skupić się na własnej niszy z tego względu, iż szybsze działanie = lepsze wyniki. Kiedy my zakładaliśmy byledowylotu, kompletnie nie nastawialiśmy się na zarobki czy jakiekolwiek współprace. Chcieliśmy dzielić się zdjęciami z podróży i pokazywać świat innym. I tyle. Nie było konkretnego celu w prowadzeniu naszego konta. Wszystko przyszło z czasem. Wiedzieliśmy jedynie, jaką tematykę chcemy poruszać. Rozwijać konto zaczęliśmy w momencie, gdy okazało się, że na Instagramie każdy może coś zwojować. Nawet tacy "malutcy ludzie", jak my.

Macie pomysł na siebie? Jesteście w czymś nieźli? A może macie pasję i chcecie nią zarażać innych? Dobrze przemyślana strategia to klucz w prowadzeniu Instagrama. Skupiając się na danej tematyce, jest szansa na przyciągnięcie Odbiorców o podobnych zainteresowaniach. Konkretny przekaz to konkretni Odbiorcy, a później konkretne firmy. Jeżeli chcecie zarabiać na Instagramie, nie wystarczy wrzucanie swoich "sweet foci" (co drugie zdjęcie), relacji z imienin u Zenka i fotografii nowych laczków. W Instagramie ważna jest spójność i content z naciskiem na konkretną treść. Więcej o zdjęciach, układaniu BIO i wizualnym projektowaniu postów napisaliśmy tutaj.

2. Ciągle to samo w postach

Content jest bardzo ważny i kluczowy w prowadzeniu konta. Nie można jednak zanudzić swoich Odbiorców – bo zamiast przychodzić, zacznie się ich robić coraz mniej. Stawiajcie więc na różnorodność zdjęć, ale w Waszej konkretnej tematyce.

Oprócz spójnego feedu, konieczne są też opisy pod zdjęciami. Ludzie naprawdę to czytają, zwłaszcza zaangażowani Odbiorcy. Serio! Jeżeli post będzie wyglądał na zasadzie "milion hashtagów + foteczka" i zero przekazu, Odbiorcy zaczną uciekać. W najlepszym przypadku, po prostu nie będą przychodzić. A to nie pomoże w rozwoju konta.

3. Ilość ważniejsza, niż jakość

Niektórzy ze swoimi treściami chcą przebić się przez wszystko i wszystkich. W tym celu, wrzucają po kilka zdjęć dziennie, w ogóle nie zachowując odstępów czasowych. Nie tędy droga! Przede wszystkim, ilość zdjęć nie gra tak ważnej roli, jak ich jakość. I nie mowa tylko o ładnym zdjęciu – bo, umówmy się, na brzydkie zdjęcia nikt nie patrzy. Na jakościowe, wartościowe zdjęcie na Instagramie, składa się kilka czynników. Żeby zdjęcie cokolwiek wniosło dla Waszego contentu i dla Odbiorców, każdy nowy post na Instagramie musi zawierać:

  • dobrze wykonane zdjęcie
  • konkretną treść pod fotką (budowanie treści tutaj)
  • przemyślane hashtagi pod treścią
  • oznaczenia na zdjęciu
  • lokalizację nad zdjęciem

Skoro już przy hashtagach jesteśmy, ważne jest jeszcze jedno. Używajcie hashtagów zgodnie z tym, co mieści się na zdjęciu! Ewentualnie zgodnie z tym, wokół czego opiewa tematyka konta i według napisanej treści. Nie ma sensu używanie hashtagu #food tam, gdzie akurat pokazujecie zachód słońca. Albo #dog, gdzie na zdjęciu nie ma żadnego psa. Uważajcie też na zakazane hashtagi, które mogą blokować zasięgi (np. o zabarwieniu erotycznym). Wierzymy jednak, że to już doskonale wiecie.

Niezgodne ze zdjęciem hashtagi = puste hashtagi = Odbiorcy tracą zaufanie = stanie w miejscu!

4. Brak aktywności u innych Użytkowników

Chcecie, by konto miało duże zasięgi? By było coraz bardziej popularne? By coraz więcej Odbiorców przychodziło, co zwiększy szanse na współprace z markami? Nie możecie więc... spać! Bycie aktywnym na Instagramie to podstawa. Wiadomo, że nikt nie może spędzać kilkunastu godzin dziennie na byciu aktywnym w social mediach – no chyba, że ktoś w taki sposób pracuje i zarabia miliony w Internetach. Nie ma co się jednak oszukiwać, na takie kwoty nie ma co liczyć, jeżeli konto nie ma dużej liczy followersów. Jeżeli nie poświęcicie przynajmniej 1 godziny dziennie na aktywność na Instagramie, nie macie szans się wybić.

O co dokładniej chodzi? Nie można działać biernie. Instagram to taki trochę bumerang – efekty wracają, jeżeli dajecie coś od siebie. Jeżeli będziecie np. 1 godzinę dziennie komentować czy "serduszkować" inne konta, część Odbiorców może uaktywnić się na Waszym koncie. Oczywiście, z rozdawaniem serduszek i pisaniem komentarzy trzeba mocno uważać – zbyt często powtarzane działania Instagram odbiera jako SPAM, więc może np. nałożyć na konto blokadę (trwającą od kilku minut do np. kilku dni). Bądźcie aktywni, ale rozważnie.

Warto też udzielać się pod postami osób, które obserwujecie. W większości są to pewnie Twórcy, którzy działają w podobnym contencie, jak Wy. Zostawiając komentarz czy serducho pod ich zdjęciem jest szansa, że scrollujący post Odbiorcy trafią na Wasz komentarz. I Wasza nazwa lub zdjęcie profilowe zainteresują ich tak bardzo, że do Was zajrzą. I zostaną.

Z followersami jest podobnie, jak z dobrymi znajomymi. Jeżeli nie będziecie podtrzymywać Waszej relacji, tj. odpisywać na wiadomości prywatne lub chociaż zostawiać serduszek, Odbiorcy odwrócą się na pięcie.

TOP błędy na Instagramie - lepiej ich nie popełniać!

5. Ograniczanie swoich działań

Spójrzcie na to, ile możliwości daje dziś Instagram. Można wrzucać na IG już nie tylko pojedyncze zdjęcia, ale np.:

  • wstawiać karuzele zdjęć na feed
  • wrzucać w feed krótkie filmiki
  • robić relacje na żywo
  • kręcić 15-sto sekundowe Insta Stories
  • wrzucać nagrania do IGTV
  • pisać poradniki
  • robić ankiety
  • tworzyć filtry do Insta Stories
  • sprzedawać swoje produkty

Jeżeli ograniczycie się np. wyłącznie do wrzucania zdjęć ze słabymi hashtagami (bez zupełnie żadnej treści), reszta "rekinów Instagrama" Was pożre i nawet na chwilę nie wynurzycie się nad poziom wody. Śmieszna, ale chyba najlepiej obrazująca nasz przekaz metafora. Próbujcie z różnych stron, bo Odbiorcy są różni. Jedni wolą czytać, inni oglądać, a jeszcze inni słuchać ulubionych Twórców.

6. Słup ogłoszeniowy?

Jeżeli udało Wam się nawiązać jakąś współpracę, kłaniamy się nisko. Jeżeli kilka, no to jeszcze niżej! Kwestia tylko, czy te reklamy nie zaszkodzą Waszemu contentowi. Z własnego doświadczenia wiemy, że polecanie produktów kompletnie odbiegających od contentu może skutkować utratą Odbiorców. Zaczynając przygodę z Instagramem, nie zdawaliśmy sobie z tego sprawy. W ogóle nie zastanawialiśmy się nad tym, że zbyt częste reklamowanie produktów może wpłynąć na zmniejszenie się liczby followersów.

Od dłuższego staramy się, by każda rzecz, którą promujemy, zgodna była z naszymi zainteresowaniami / poglądami / contentem. Sortujemy propozycje współpracy. O dziwo, wielu firmom odmówiliśmy właśnie ze względu na to, by nie stać się słupem ogłoszeniowym.

Nie mówimy, że rekomendowanie usług czy produktów jest złe. Doskonale wiemy, że za niektórymi współpracami kryją się ogromne sumy pieniędzy. Warto jednak zastanowić się, czy jest to na pewno zgodne z Wami. I czy nie zaszkodzicie sobie wrzucaniem "śmieci", tracąc zaufanie Odbiorców.

7. BIO – niby nic, a jednak takie ważne

Już w tym wpisie omawialiśmy dokładniej, w jaki sposób ułożyć treść BIO – informacje, które jako pierwsze wyświetlają się pod nazwą Waszego konta. W BIO informujecie innych, jaki jest Wasz content i czego mogą spodziewać się na tym Instagramie. Do wykorzystania w BIO jest zaledwie 150 znaków ze spacjami. Należy więc wykorzystać je mądrze po to, by każdy nowy Odbiorca otrzymał jawne informacje: z kim ma przyjemność, co tu będzie oglądał i czego może się dowiedzieć.

BIO na Instagramie jest jak CV = MUSI zrobić dobre pierwsze wrażenie! ;)