Previous Next

Instagram to takie magiczne miejsce Internetu, w którym można podzielić się swoimi zainteresowaniami, pasją, wiedzą i poradami. Portale społecznościowe skupiają się już jednak nie tylko na osobach prywatnych, ale wybiegają mocno w świat biznesu. Instagram umożliwia zatem dotarcie do wielu ludzi, którzy mogą stać się potencjalnymi Klientami. Na Instagramie całą robotę nakręcają zdjęcia. Oczy ludzkie zapamiętują obrazki lepiej, niż słowa. I właśnie stąd bierze się cała magia Instagrama oraz jego przeogromny wpływ na społeczeństwo. Instagram może założyć każdy. Jednak, czy każdy potrafi jego magię dobrze wykorzystać? Oto 10 przydatnych porad, jak wyróżnić się na Instagramie.

W jaki sposób wyróżnić się na Instagramie? Porady

Skąd się wzięła magia Instagrama?

Instagramem zaczęliśmy się interesować w połowie 2018 roku. Najpierw był on dla nas wyłącznie miejscem do dzielenia się fotkami z podróży. Dopiero w 2019 roku odkryliśmy, że Instagram to także świetne narzędzie biznesowe. Do dnia dzisiejszego naprawdę sporo się nauczyliśmy, a Instagram stał się nieodłączną częścią naszej "byledowylotowej" działalności internetowej. W bardzo krótkim czasie udało nam się zgromadzić dużą społeczność, z którą każdego dnia dzielimy się podróżniczymi tajemnicami. Postanowiliśmy jednak, że dziś podzielimy się z Wami tajemnicami naszego internetowego mini-sukcesu.

Zacznijmy od tego, że większość ludzi jest wzrokowcami. Dotyczy to niemal każdej sfery życia, nie tylko tej internetowej. Widzimy fajny ciuch – mierzymy go. Widzimy smaczne danie w karcie – zamawiamy je. Widzimy reklamę w TV – testujemy reklamowany produkt. Instagram wykorzystał ten fakt i postawił na możliwość publikowania zdjęć, a także krótkich relacji (Insta Stories), które same w sobie stanowić mają reklamę. O tak, na Instagramie można zrobić reklamę często o niebo skuteczniejszą, niż telewizja, radio czy inny portal społecznościowy. A już zwłaszcza, gdy o danym produkcie lub usłudze wypowiadają się wiarygodne i znane osoby.

Instagram pozwala na bezpośrednią interakcję z Odbiorcami. Możemy być na bieżąco z tym, co robi dana osoba i aktywnie uczestniczyć w jej życiu. Dzięki Instagramowi można być więc bardzo blisko np. ulubionej gwiazdy filmowej czy blogera. Chyba nie ma innego takiego miejsca w necie, które daje podobne możliwości. Nic więc dziwnego, że kont na Instagramie nadal przybywa.

1. BIO – jak poprawnie ułożyć treść?

BIO jest to opis profilu na Instagramie. Po założeniu konta, powinniście od razu zająć się tą sekcją. Użytkownicy, którzy będą bowiem odwiedzać Wasz profil, trafią najpierw właśnie tam. BIO mówi o tym, kim jesteście i co robicie na Instagramie. Wszystko powinno być tu starannie przemyślane. Jeżeli zadbacie o dobre BIO, to potencjalni Odbiorcy z całą pewnością przeskrolują Wasz profil i być może zostaną z Wami dłużej. Opis profilu powinien przyciągać ludzi. Najlepiej, by był on przyjazny dla ludzkiego oka, a więc zawierał:

- kilka linii ze słowami kluczowymi,
- hashtagi (wystarczy jeden kluczowy),
- tematykę profilu na IG,
- dopasowane do tematyki emotikony,
- mail do kontaktu z Wami,
- link do bloga bądź strony internetowej.

2. Zdjęcie profilowe na Instagramie

Zdjęcie profilowe jest Waszą instagramową wizytówką. Właśnie ono będzie się wyświetlać w każdym jednym miejscu, nie tylko na profilu – w Insta Stories, pisanych do ludzi wiadomościach czy komentarzach. Nie można więc wrzucać tu byle czego. Zdjęcie powinno być charakterystyczne i zgodne z przesłaniem profilu na IG. Klienci czy potencjalni Odbiorcy nie zapamiętają Waszego selfie w lustrze. W ten sposób ciężko Wam będzie też przyciągnąć jakiegokolwiek Klienta. Zdjęcie powinno wyróżniać się na tle innych. Jeżeli nie Wasze twarze, to może być logo firmy, o ile ją posiadacie. Zdjęcie świadczy o Was, więc dobrze wykorzystajcie ten fakt.

3. Konfiguracja konta na Instagramie – nick, podpis i prywatność

Jeżeli chcecie wykorzystać Instagram do celów biznesowych, warto będzie skonfigurować profil tak, by stał się perfekcyjny. To zupełnie tak, jak z rozmową kwalifikacyjną. Macie jedną szansę na to, by zrobić na kimś dobre wrażenie. Jeżeli zrobicie to umiejętnie, ktoś się Wami zachwyci i zostanie na dłużej. Dlatego bardzo ważna jest:

  • Nazwa profilu – jeżeli nie chcecie budować marki, wystarczy wpisać w to pole swoje imię. Nazwa profilu powinna być prosta do zapamiętania i wklepania w klawiaturę telefonu. Może to być też pseudonim albo skrócona nazwa Waszej firmy. Ma być krótko, zwięźle i na temat.

  • Nazwa użytkownika – tutaj powinniście wpisać swoje imię i nazwisko (osoby nie pragnące budować marki) bądź pełną nazwę Waszej firmy. Dzięki temu, lepiej będzie odnaleźć konto w instagramowej wyszukiwarce.

Bardzo ważna jest czcionka!

Starajcie się pisać tradycyjną czcionką instagramową, a nie np. ukośną z ozdobnikami, którą ciężko otworzyć na niektórych smartfonach. Niestandardowe czcionki są niezbyt czytelne i zniechęcające. Warto będzie też dodać emotikonę do nazwy, jednak trzeba zrobić to umiejętnie. Jeżeli przesadzicie z ikonami w nazwie profilu, to możecie na tym więcej stracić, niż zyskać. Trzeba też zdecydować, jakiego rodzaju ma to być konto na Instagramie. Może być ono bowiem:

  • Prywatne – tylko znajomi, których zaakceptujecie, zobaczą udostępniane przez Was treści.

  • Publiczne – posty dotrą do wszystkich, bez konieczności wcześniejszego akceptowania do grona Obserwujących.

Oczywiście, konto publiczne będzie lepsze, jeżeli chcecie się wybić na Instagramie. Tylko w ten sposób możecie bowiem skutecznie dotrzeć do wszystkich posiadaczy Instagrama, jednocześnie zwiększając swoje zasięgi.

4. Dobry plan marketingowy

Przemyślcie, co tak naprawdę chcecie pokazywać ludziom na Instagramie. Każdy Twórca powinien wnosić jakąś wartość, być wiarygodnym i ofiarować Obserwującym coś zupełnie innego. Jeżeli chcecie zaistnieć na Instagramie, musicie się wyróżniać! Owszem, można inspirować się innymi kontami. Jednak, musicie się czymś odróżnić na ich tle, bo inaczej nikt nie zwróci na Was uwagi. Budowanie społeczności zajmuje sporo czasu podobnie, jak praca nad contentem. W celu obrania planu idealnego, warto jest:

- regularnie pytać Odbiorców o to, jakie treści lubią oglądać,
- jak najczęściej pytać Odbiorców o ich opinie,
- skupić się na swojej pasji i w jej temacie poprowadzić konto.

Uprawiacie jakiś sport? Podróżujecie? Robicie zdjęcia? Śpiewacie? Pokierujcie swoim kontem właśnie w tę stronę! Pokażcie Odbiorcom, że jesteście dumni ze swojej pasji. Pokazujcie ją też od kulis nawet, gdy jest gorzej. Nie samymi sukcesami człowiek żyje. Bądźcie ludźmi, a nie sztucznymi tworami. Pochwalcie się sukcesami, przemyśleniami i wskazówkami, ale też błędami, upadkami i trudnościami. Dzięki temu będziecie unikalni, wiarygodni i być może z czasem rozpoznawalni. Starajcie się być autentyczni i niezbyt nachalni. Bo nachalność gubi.

Aby sprawdzać, czy Wasz plan idzie w dobrą stronę, trzeba będzie wielu prób. Często popełnicie po drodze sporo błędów. Ale, nie przejmujcie się tym! Należy wyciągać z nich wnioski i eliminować po to, by content stawał się jeszcze bardziej wartościowy dla Odbiorcy. W celu sprawdzenia, czy zaangażowanie odpowiednio się zwiększa, warto śledzić statystyki pod swoimi postami. Jakieś zdjęcie ma wyjątkowo mało odzewu ze strony Odbiorców? A więc, nie wstawiajcie takich na profil.

Bardzo ważne jest regularne udostępnianie treści, jednak też bez przesadyzmu. Musicie nasycić Obserwatorów Waszą obecnością, nowymi obrazami i przemyśleniami, jednak nie dodawajcie ich np. po kilka dziennie. W zupełności wystarczą dwa bądź trzy zdjęcia w tygodniu. Ci, którzy posiadają dużo czasu i chęci, mogą wrzucać post nawet codziennie. Byle tylko każdy różnił się od siebie i stawał się kolejnym, spójnym puzzlem w instagramowej układance.

5. Magia zdjęć na Instagramie

Zdjęcia są bardzo ważnym, o ile nie najważniejszym elementem Instagrama. Jeżeli chcecie wyróżnić Wasze konto, zdjęcia muszą być perfekcyjne. Powinniście potraktować je nieco, jak prywatną wystawę sklepową. Ładna wystawa przyciąga przecież dużo Odbiorców. Oczywiście, tworzenie galerii wymaga sporo czasu i wielu godzin przemyśleń. Nie każdy ma bowiem zmysł estetyczny, by kreować spójne obrazy. Jednak, można to robić, korzystając z opatentowanych przez nas wskazówek:

  • Dobry aparat – nie ma sensu robić zdjęć słabej jakości, bo one dziś na Instagramie nie przejdą. Nikt nie chce oglądać brzydkich i niezbyt wyraźnych zdjęć. Brutalne, ale szczere.

  • Unikanie gotowych filtrów – używanie ich to najgorsze, co można robić. Fajnie, że istnieją aplikacje, które mogą błyskawicznie ujednolicić zdjęcia. Gotowe filtry są nawet na samym Instagramie. Jednak, nie sprawdzają się w ogóle. Nie każde zdjęcie robione jest w takim samym świetle, warunkach, porze dnia czy roku. Nie każde zdjęcie robione jest w ten sam sposób i tym samym urządzeniem. Dlatego każde, dosłownie każde zdjęcie powinno się obrabiać z osobna. Nie ma wyjścia, musicie nauczyć obrabiać się zdjęcia samodzielnie. Zostawcie gotowe rozwiązania tym, którzy Instagram traktują wyłącznie jako zabawę.

Jak się wybić na Instagramie?

6. #hashtagi, oznaczanie i lokalizacja

Nie da się działać na Instagramie, nie używając hashtagów. Podobnie, jak słowa kluczowe (SEO) w copywritingu, hashtagi są słowami kluczowymi na Instagramie. Bez hashtagów nie ma mowy, że dotrzecie swoimi zdjęciami do dużej grupy ludzi. Hashtagi pozwalają na wyszukiwanie interesujących Odbiorców treści przez co duża szansa, że trafią akurat na Wasz profil.

Starajcie się używać słów, które będą powiązane z Waszą branżą. Hashtagi powinny związane być też ze wstawionymi zdjęciami oraz związanymi z nimi emocjami. Oprócz tego, warto wpisywać między hashtagi te z nich, które są aktualnie popularne. Tworząc hashtag, wyświetla się obok nich liczba – właśnie tyle razy wybrany hashtag użyto na Instagramie. Wybierajcie te popularne nie zapominając, by zawsze dopasowane były do zdjęcia i przesłania Waszego profilu.

Starajcie się używać lokalizacji i oznaczajcie na zdjęciach np. wybrane marki, powiązane ze zdjęciem. Wpisy, które posiadają lokalizację, cieszą się o wiele lepszym zaangażowaniem, niż posty bez lokalizacji. Fajna restauracja, spodnie znanej firmy, ciekawe miejsce za granicą? Tagujcie! Dzięki temu Wasze konto zyska na popularności.

7. Interakcja z Odbiorcami na Instagramie

Nie może być tak, że skupicie się tylko i wyłącznie na sobie. Wypada, żebyście i Wy obserwowali wartościowe dla Was konta, a także utrzymywali z Odbiorcami stały kontakt. Warto będzie więc od czasu do czasu:

- wejść na konto Obserwatora,
- zostawić like pod zdjęciem Obserwatora,
- napisać miły komentarz pod najnowszym zdjęciem Obserwatora.

Na Instagramie trzeba być proaktywnym. Warto więc śledzić profile innych Twórców, komentować zdjęcia, odpowiadać na komentarze i udostępniać na profilu np. zdjęcia obserwujących Was osób. Im bardziej będziecie aktywni, tym bardziej popularne stanie się Wasze konto.

Więcej aktywnych Was = większa publika!

Świetnym sposobem na interakcję z Odbiorcami jest także organizowanie konkursów. Wówczas możecie zareklamować się na wielu innych kontach, co wpłynie na powiększenie się liczby Obserwatorów. Oprócz tego, w interakcję warto wchodzić w tzw. "złotych godzinach". Właśnie w tym czasie warto będzie dodawać również zdjęcia na profil. Obserwatorzy najbardziej aktywni są (akurat wg. naszych statystyk) w weekendy, zwłaszcza po godzinie 18:00. Właśnie wtedy staramy się publikować najbardziej wartościowe treści.

8. Projektowanie wizualnego stylu postów

Nie tylko styl i zdjęcia na profilu powinny być doskonale przemyślane. Bardzo ważne są bowiem udostępniane treści i sposób, w jaki je przekazujecie Odbiorcom. Tutaj również trzeba wypracować swój własny styl, którego nie będzie miał nikt inny. W postach pod każdym zdjęciem powinniście zamieścić:

  • Emotikony w tekście – taki tekst lepiej się czyta pod warunkiem, że ikon nie ma zbyt wiele.

  • Hashtagi – koniecznie oddzielone od pozostałej treści postu, np. na samym dole.

  • Spacje – tekst podzielony na kilka akapitów będzie się czytać o niebo wygodniej, niż jednolitą papkę ze słów.

  • Pytania do Obserwatorów – one zapewnią odzew ze strony Odbiorców, co automatycznie polepszy statystyki konta.

9. Podglądanie na Instagramie to... żaden wstyd!

Na Instagramie trzeba być sobą. Warto jednak stale obserwować najbardziej inspirujące Was osoby i wypatrywać stosowane przez nie chwyty. Możecie analizować wówczas na bieżąco:

- co się u nich sprawdza,
- jakie rozwiązania stosują,
- w jaki sposób kreują swoją markę.

Inspirując się innymi można znacznie poprawić statystyki na swoim koncie. Spróbujcie zastosować u siebie jedną z taktyk, którą kieruje się dana marka / profil Influencera. Może to będzie dobry trop do zbudowania Waszej marki? Warto także zaobserwować osoby, które profesjonalnie zajmują się budowaniem kont na Instagramie (takie prowadzi np. Gloria Ziencina-Kawula). Właśnie dzięki takim osobom nauczycie się, jak poprawnie operować Instagramem. I to zupełnie za friko!

10. Insta Stories – czy warto o nie zadbać?

Dziś Insta Stories to nieodłączny element prowadzenia Instagrama. Dzięki krótkim, 15-sto sekundowym historyjkom, można być na bieżąco z życiem większości Influencerów. Insta Stories pozwala na bezpośredni kontakt z Odbiorcami poprzez dzielenie się przemyśleniami, pokazywanie działań od kulis czy linkowanie ciekawych treści.

Możliwość wstawienia linka odsyłającego pojawi się, gdy konto przekroczy 10 000 Obserwatorów!

Insta Stories pozwalają zbliżyć się Twórcy do Obserwujących. To możliwość pokazania się od tej bardziej intymnej strony, niż pokazujemy na zdjęciach. Dlatego bardzo ważne jest, by wstawiać je możliwie każdego dnia.

Bardzo ważne nie tylko pod względem contentu, ale i wizualnych doznań, jest zapisywanie relacji (Insta Stories) na profilu. Starzy Obserwatorzy chętnie do nich wracają, a nowi mogą w ten sposób poznać Waszą historię. Dobrze będzie zadbać o zdjęcia główne wyróżnionych relacji po to, by Insta Stories były spójne z całym profilem. Istnieją narzędzia, które umożliwiają tworzenie np. tła pod zdjęcie główne każdej zapisanej relacji. Ważne, by tło było możliwie estetyczne, uporządkowane i czytelne.

O wrzucane Stories trzeba mocno zadbać. Tak, by ich treść stała się nie tylko interesująca, ale też spójna z contentem profilu. Jest to jednak temat na tyle obszerny, że trzeba będzie omówić go w zupełnie innym wpisie.

Czy na Instagramie można zarobić?

Wiele osób zastanawia się, po co zabiegać o tych Obserwujących na Instagramie. Mamy jedną odpowiedź - aby zacząć na Instagramie zarabiać! Rozwinięte konto z aktywnymi Obserwatorami to szansa na promowanie produktów bądź usług, a także zarabianie za każde wrzucone zdjęcie (np. odpowiednio otagowane). Marki szukają dziś wiarygodnych Influencerów, którzy w charakterystyczny dla siebie sposób zachęcą potencjalnych Klientów, by skorzystali z ich usług. Istnieją też różne platformy dla Influencerów, które umożliwiają np. podjęcie współpracy barterowej bądź zupełnie innej formy współpracy, chociażby wycenionej na podstawie zasięgów konta. Skoro zaczęliśmy zarabiać na Instagramie i otwarcie o tym opowiadamy, to chyba jednak można mieć z tego realny hajs, nie?

Zdajemy sobie sprawę z tego, że stworzenie szałowego profilu na Instagramie to bardzo trudne zadanie. Aby konto się rozwinęło, trzeba poświęcić mu sporo pracy i każdego dnia być aktywnym. Kupowanie lajków czy fałszywych Obserwujących nie pomoże w rozwoju konta – marki posiadają narzędzia, pozwalające zweryfikować wiarygodność Obserwatorów. Do zbudowania silnej pozycji na Instagramie potrzeba więc własnej strategii, będącej połączeniem kilku naszych wskazówek z własnymi pomysłami. Najważniejsze jest jednak, by być oryginalnym i wyróżniać się na tle innych. Bo tylko w ten sposób można zbudować w necie coś fajnego, co z czasem być może samo zacznie na siebie zarabiać.