Previous Next

Jeżeli latacie sporo, odprawa lotniskowa na pewno jest dla Was czymś oczywistym. Zupełnie tak samo, jak jazda autobusem albo pociągiem. Dokładnie wiecie, co robić i jak się zachowywać przed wyruszeniem w drogę. Co jednak, jeżeli przed Wami dopiero pierwsza podróż samolotem? Wiadomo, często wiąże się to z niezłym stresem. A już zwłaszcza, jeżeli organizujecie wszystko samodzielnie. Jak wygląda odprawa lotniskowa i co właściwie trzeba tam robić? Czy musicie się czymś szczególnie denerwować? Na luzie! Z naszymi wskazówkami odprawa będzie tylko przyjemnym początkiem podróży.

Odprawa na lotnisku – o czym pamiętać?

1. Zanim pojedziecie na lotnisko

Zwróćcie uwagę na wymiar bagażu oraz jego wagę. Warto ogarnąć to zarówno w przypadku bagażu podręcznego, jak i rejestrowanego. Musicie znać zasady przewozu bagażu, które ustalone są w danej linii lotniczej. Niestety, ale nawet parę centymetrów za dużo może Was sporo kosztować. No tak, bo za nadbagaż trzeba zapłacić.

Koniecznie poczytajcie również o zakazanych przedmiotach, których nie można wnosić na pokład samolotu. Jeżeli zechcecie wziąć ze sobą rzecz oznaczoną w warunkach wyraźnie jako niedozwoloną, zostanie Wam ona zabrana i wyrzucona. W niektórych przypadkach możecie ponieść również przykre konsekwencje, związane z przewozem zakazanych towarów. Warto więc poczytać o tym, zanim wyruszycie w podróż. Listy zakazanych przedmiotów, których nie wolno zabierać do poszczególnych państw, znajdziecie na https://www.gov.pl/web/dyplomacja.

2. Karty pokładowe i dokumenty

Warto mieć przy sobie dwie karty pokładowe – zarówno wydrukowaną, jak i zapisaną w wersji elektronicznej (na smartfonie). Wówczas zawsze macie 100 % pewności. Będziecie bezpieczni np. w sytuacji zgubienia karty pokładowej albo rozładowania się telefonu. Oczywiście, nie wejdziecie do samolotu bez ważnego dowodu osobistego bądź paszportu. Dokumenty muszą być ważne przez okres zazwyczaj kilku miesięcy, w zależności od docelowej destynacji.

3. Parking oraz czas pojawienia się na lotnisku

Warto już wcześniej zarezerwować sobie miejsce na jednym z polecanych parkingów, ponieważ te lotniskowe zazwyczaj są bardzo drogie. My często korzystamy z usług https://www.startparking.pl/, gdy wylatujemy z Polski. Mają spoko ceny, a miła obsługa zawsze dowozi nas na lotnisko i odbiera z niego po powrocie.

Nie zapomnijcie też odpowiednio wcześniej wyjechać z domu! Na lotnisku powinniście być przynajmniej 2 godziny przed planowanym odlotem. Na niektórych lotniskach sugerowane jest, by pojawić się jednak znacznie wcześniej – nawet 3 bądź 4 godziny przed startem. Wszystko zależy od tego, z jakiego państwa wylatujecie, jak bardzo zatłoczone jest lotnisko i jak szczegółowe przeprowadzane są tam kontrole.

4. Jesteście na lotnisku. Co dalej?

Jeżeli dotarliście już do tego etapu, głowa do góry. Nie ma się czego bać! Zazwyczaj lotniska są dość dobrze oznakowane, więc tylko na pierwszy rzut oka to wszystko może wydawać się nieco skomplikowane. Wystarczy przyjrzeć się, w którym miejscu ludzie ustawiają się na odprawę bagażową, a w którym na odprawę bezpieczeństwa.

Jeżeli podróżujecie z bagażem podręcznym, będziecie mogli udać się od razu na kontrolę bezpieczeństwa. Oczywiście pod warunkiem, że odprawiliście się odpowiednio wcześniej (np. w aplikacji Ryanair można to zrobić samodzielnie, na 48 godzin przed planowaną datą wylotu). Jeżeli lecicie z bagażem głównym (tym dużym), musicie przed kontrolą bezpieczeństwa udać się do stanowiska odprawy bagażowej. Tam oznakują Wam bagaż i śmignie on do luku bagażowego.

Na każdym lotnisku zazwyczaj jest sporo różnych tablic z numerami lotu, nazwami samolotów i miejscami ich wylotu / przylotu. Musicie znaleźć tablicę odlotów oraz odszukać na niej numer stanowiska, które przyporządkowane będzie do Waszego lotu. Obok tej informacji będzie podana godzina, kierunek i status lotu oraz informacja, gdzie aktualnie odbywa się nadanie bagażu, czyli check-in. Ustawcie się wówczas w odpowiednią kolejkę i spokojnie zaczekajcie. Gdy już ta długo wyczekiwana chwila nadejdzie, pokażcie pracownikowi swoje dokumenty tożsamości. Walizkę należy położyć na taśmie, żeby sprawdzić jej wagę i nadać bagaż do luku.

Pracownik, jak już wspominaliśmy, oznakuje Wam torbę (tasiemka z kodem kreskowym). Dzięki temu walizka dotrze w miejsce, do którego finalnie się udajecie. Pamiętajcie też, że przy lotach z przesiadką można nadać bagaż od razu do miejsca docelowego. Jeśli podróż rozpisana jest na jednym bilecie (np. Wrocław-Dubaj-Bangkok), nie musicie odbierać bagażu w Dubaju i nadawać go od nowa - będzie on na Was czekać już w Tajlandii. No chyba, że podróż zorganizowana jest poprzez połączenie dwóch linii lotniczych, które ze sobą nie współpracują. Lepiej zawsze zapytać o to podczas nadawania bagażu.

Jeżeli nie macie kart pokładowych, trzeba się po nie zgłosić do punktu check-in!

Wszystko na temat odprawy na lotnisku

5. Kontrola bezpieczeństwa na lotnisku

Jeżeli podróżujecie z bagażem podręcznym, możecie udać się wraz ze swoimi kartami pokładowymi od razu do tego miejsca – czyli do punktu kontroli bezpieczeństwa. Nie musicie odprawiać dużego bagażu bądź odbierać biletów od obsługi? A więc, możecie z powodzeniem ominąć check-in. Do punktu kontroli bezpieczeństwa zaprowadzą Was informacje na lotnisku (szukajcie strzałek, drogowskazów i oznaczeń). Do tego etapu mogą towarzyszyć Wam odprowadzające Was osoby. Po czułym pożegnaniu, należy przygotować karty pokładowe i śmiało udać się na kontrolę bezpieczeństwa.

Musicie pokazać pracownikowi swoją kartę pokładową. Możecie również odbić kod kreskowy znajdujący się na takiej karcie, o ile na lotnisku są automatyczne bramki (podobne do czytnika biletów w metrze). Jeżeli wszystko będzie ok, zapali się zielone światełko i pójdziecie dalej. Jeżeli czytnik zeskanuje coś źle, światełko zaświeci się na czerwono. Wówczas zjawi się pracownik i postara się sprawdzić, co poszło źle.

Jeżeli już przejdziecie przez ten etap, staniecie oko w oko ze słynną, groźną bramką. Służy ona do wykrywania metalu. Obok niej znajdują się plastikowe koszyki oraz taśma, po której suną wszystkie kosze. Każdy kosz przejeżdża przez skaner, który prześwietla bagaż. Na tym etapie musicie wyrzucić pojemniki, które zawierają płyny powyżej 100 ml, np. wodę. Na taśmie umieszczacie bagaż podręczny, a do koszyka wkładacie sprzęt elektroniczny, wierzchnią odzież, monety, klucze i dodatki (np. pasek, okulary lub zegarek). Czasami trzeba będzie również zdjąć buty, jeżeli są w nich jakieś metalowe dodatki.

Zazwyczaj trzeba wyciągnąć na taśmę płyny, znajdujące się w bagażu. Powinny zostać jednak uprzednio spakowane w przezroczystą, zapinaną torebeczkę. W bagażu podręcznym pojedynczy pojemniczek z płynem nie może przekraczać 100 ml, a ich łączna pojemność nie może być większa od 1 l. O tym pisaliśmy już zresztą tutaj.

Bagaż przejedzie sobie przez skaner, a Wy będziecie musieli przejść przez bramkę. Oczywiście, gdy bramkarz da Wam sygnał. Ruszajcie pewnym krokiem! Czasami możecie zostać poproszeni na bok i przeszukają Was ręcznym wykrywaczem. Może być to skan całego ciała lub papierek do wykrywania narkotyków bądź materiałów wybuchowych. Oczywiście, takie kontrole są rutynowe i zazwyczaj bierze się na bok tylko jedną osobę na kilka, kilkanaście przechodzących przez bramki. No chyba, że bramka zapiszczy. Wtedy bez wątpienia trzeba będzie pójść na bok lub zrobić to, o co poprosi Was pracownik kontroli bezpieczeństwa (np. zdjąć buty).

Wszystko jest git i jesteście już po odprawie kontroli bezpieczeństwa? Zabierzcie swój koszyk, spakujcie manatki i ubierzcie ściągnięte z siebie rzeczy. Pakowanie i ubieranie się dokończycie w spokoju na stołach, które są zazwyczaj rozstawione tuż za bramkami.

6. Co zrobić po kontroli bezpieczeństwa?

Po przejściu przez kontrolę bezpieczeństwa, znajdziecie się w strefie bezcłowej. Tutaj możecie zapatrzyć się w napoje, poszukać prezentów dla rodziny lub znaleźć przedmioty, które umilą Wam czas w samolocie. Możecie też kupić tu sobie coś do zjedzenia czy też wypicia (również %). Uważajcie jednak przy tym, aby nie przegapić swojego lotu! My już raz nie wylecieliśmy. Tutaj cała historia!

Po przejściu na strefę bezcłową, warto będzie od razu znaleźć tablicę odlotów. Poszukajcie informacji o numerze swojej bramki, czyli gate. Rozejrzyjcie się, gdzie takowa się znajduje. Czasami lotniska są tak duże, że możecie mieć kłopot z jej zlokalizowaniem. Obok informacji o bramce, pojawia się zawsze następujące info:

Gate info at – jeszcze nie wiadomo, która bramka jest Wasza.

Go to gate – możecie iść w stronę bramki (ale jeszcze nie wejdziecie na pokład).

Boarding – ludzie zaczynają wchodzić na pokład samolotu.

Final call – ostatnie wezwanie do wejścia na pokład.

7. A co, jeżeli trzeba będzie pokazać paszport?

To już zależy, dokąd się udajecie. Czasami po prostu musicie przejść dodatkowo przez kontrolę paszportową, np. jeżeli śmigacie na inny kontynent. Tam zweryfikują Waszą tożsamość. Wystarczy udać się do odpowiedniego okienka, podać swój dokument i poczekać, aż otworzy się bramka bądź przepuści Was pracownik. Tak samo z wejściem na pokład. Przed udaniem się na płytę lotniska, będziecie musieli jeszcze raz pokazać zarówno kartę pokładową, jak i dokument potwierdzający Waszą tożsamość.

Teraz pozostanie już tylko wejście do samolotu. Wchodzicie zgodnie z informacją na bilecie (przodem albo tyłem). Następnie pokazujecie bilet stewardessie, zajmujecie swoje miejsce według numeracji z karty pokładowej, umieszczacie bagaż pod siedzeniem (albo w schowku), zapinacie pasy i #byledowylotu!